În ultimii ani, trei mari artere rutiere au fost în refacere completă: Calea Bogdăneștilor, Bulevardul Cetății și Calea Stan Vidrighin. Ultima, cu finanțare europeană, s-a ”închis” acum din punct de vedere al duratei de implementare a proiectului, iar vicele Ruben Lațcău spune că acest gen de lucrări se pot face mult mai repede decât au durat.
Proiectul de refacere completă a Căii Stan Vidrighin a fost o idee a administrației Robu, pusă doar pe lista de rezervă de finanțare prin Programul Operațional Regional Vest, ciclul de finanțare 2014-2020. Proiectul nu a avansat apoi pentru avea finanțare concretă, dar a fost trecut pe Programul Regional Vest, adică fondurile europene gestionate de ADR Vest în ciclul de finanțare 2021-2027. Administrația Fritz l-a început fără să mai aștepte. ”Dacă am fi așteptat până când ADR a deschis taxele, astăzi nu am fi fost la această conferință, ci la un șantier. A fost un lucru foarte bun a început pe fonduri proprii acest proiectm după care au venit acești bani pe care îi folosim acum la alte proiecte, unde nu putem folosi fonduri europene. Am învățat foarte multe din acest proiect șiam tras învățămintele pe viitor. Fondurile europene nu sunt un panaceu care să rezolve toate problemele orașului. Nu vreau să fim pe traiectoria României din perioada 2013-2020, prin care să accesăm tot felul de finanțări, indiferent că sunt viabile sau nu”, a spus Lațcău.
Viceprimarul care are în atribuții lucrările de infrastructură a precizat că lucrările pe aceste bulevarde s-ar fi putut termina mai repede. În contextul unor norme europene de mediu sau siguranța muncii care nu fac o comparație cu China și viteza șantierelor de acolo viabilă, Ruben Lațcău spune că închiderile de trafic mai radicale și o altă abordare administrativă ar duce la viteze mai mari. ”Aceste lucrări, pe Stan Vidrighin, Cetății și Bogdăneștilor puteau fi finalizate mai repede, chiar cu 6 luni sau și mai mult dacă am fi avut închideri radicale de trafic. Sigur, asemenea măsuri creează probleme în trafic, dar este de dorit să terminăm o lucrare la timp. Acest bulevarda s-a finalizat într-un ritm destul de bune. Au fost mici incertitudini datorate situației din 2022, conflictul din Ucraina, când mare aprte dinmaterialele ce trebuiau să vină de la Mariupol au avut întârzieri. Suntem relativ mulțumiți de modul în care s-au executat lucrările. Am mers și eu pe Vridrghin cu tramvaiul, când am lucrat la platforma continentală. Când mergeai cu tramvaiul aveai senzația că vei decola. Linia era sinuoasa ca o linie dreaptă făcută de un copil de 2 ani”, a precizat Ruben Lațcău.
Vicele a vorbit și despre fluctuația mare pe piața materialelor de construcții, mai ales pe aprtea metalică, din ultimii ani. După criza pe piața de oțel provocată de capturarea Azovstal, marea fabrică de conducte din Mariupol, a fost o creștere majoră a prețurilor, dar, ulterior, mecanismele au dus la o scădere și auto-reglare a costurilor. Dar Guvernul României nu s-a mai adaptat, iar lucrările publice au rămas cu tarif mare. ”Toate contractele pe care le are statul român ar putea fi reduse cu 10-20% dacă aceste contracte ar avea o mai mare flexibilitate la modul în care se fac devizile se fac achizițiile. Dacă hiper-reglementăm ce poate să facă o autoritate publică locală, o legăm de mâini și ea nu va mai avea nicio flexibilitate în relația cu un partener”, a mai precizat Ruben Lațcău.