Firma executantă a terminat de împins chesonul pe sub Pasajul Solventul, o construcție din beton băgată în zona forată pe sub liniile de cale ferată, prin care se va construi viitorul drum și linie de tramvai. Mai durează însă până ce pasajul va fi gata.
Lucrările la pasaj au început în anul electoral 2020, câd Nicolae Robu a și pus simbolci o capsulă a timpului în zona de capăt de linie de tramvai din Ronaț. Dominic Fritz a susținut un discurs triumfalist. ”Astăzi celebrăm împreună un succes important de etapă în probabil cel mai important proiect de infrastructură pentru Timișoara din ultimele decenii. Astăzi celebrăm faptul că chesonul (n.r. cacofonia îi aparține edilului) nostru a ajuns la destinație. În doar două luni, într-un timp record, am împins acest cheson sub zece linii de cale ferată în lungimea totală de 70 de metri. Nu a fost un proces fără emoții, nu a fost un proces fără mici întreruperi. Dar totuși, ne bucurăm că am reușit acest lucru fără să oprim de tot circulația trenurilor. Acest pasaj este un vis al Timișoarei de foarte mult timp, puțini au crezut că se va întâmpla vreodată, dar iata aceasta este dovadă că putem avea succese tehnologice în dezvoltarea infrastructurii tehnologice din Timișoara”, a spus Fritz.
Chiar și când pasajul va fi gata, el nu va avea și finalitate în circulație, decât după ce se termină Podul Solventul și drumul de legătură dintre pasaj și pod, care va trece peste terenul fostului combinat chimic, teren încă supus unei proceduri de decontaminare. ”Urmează o importantă parte de lucrări, deci nu suntem la sfârșit. Dar aceasta cu siguranță a fost partea cea mai complexă, cea mai difciclă și cea mai importantă. Această lucrare este doar o parte a regândirii infrastructurii pentru această zonă între Bogdăneștilor, Ronaț și Dâmbovița. Am depus vineri proiectele nostru pentru Podul Solventul, care va veni în continuare acestui pasaj, care va lega cele două cartiere, dar și pentru o nouă linie de tramvai până la gară. După acest pasaj, tramvaiul va putea să facă stânga și să meargă până la gară și să se concteze de restul orașului. Asta va da un nou imbold de dezvoltare acestui cartier dar și Timișoarei întregi”, a mai spus primarul.
Chesonul are 70 de metri lungime și a fost împins dinspre Strada Gării spre Bogdăneștilor. Are în 420 de tone de fier, dar viceprimarul spune că birocrația din România e un obstacol mai greu decât acestea fizice. ”Cel mai greu lucru în acesti ani nu a fost să împingem acest cheson, care are 3500 de metri cubi de beton, cel mai greu a fost împingem metri cubi de documentație pe care birocrația românească îi solicită în mod constant și consecvent. A fost o muncă enormă să putem să autorizăm și să avizăm acest proiect. Doar la CFR avem peste zece proiecte separate, autorizate și avizate, cele în baza cărora am putut să intrăm pe amplasament. Au fost multe discuții în ultimii ani de zile referitor la timpii de execuție. Dar noi nu am putut să intrăm pe amplasament până ce aceste proiecte erau autorizate, iar acel azi cred că a venit abia un an și jumătate. Suntem mulțumiți că suntem în punctul acesta”, a declarat Ruben Lațcău.
Tehnic, etapa împingerii chesonului este considerată cea mai dificilă. Dar pasajul nu va fi gata prea curând. „Cel mai greu element al acestei lucrări a trecut. Dar mai avem o etapă complexă înaintea noastră. Avem nevoie să pregătim fundația pentru utilități, pentru drumul care va veni pe aici, pentur linia de tramvai. Avem nevoie să reconfigurăm intersecția de pe strada Gării cu Pasajul Solventul, ca să se potrivească cu proiectul pe care l-am depus sătămțna trecută pentru finanțare cu strada gării. Intenția este să creăm o legătură cu tramvaiul până pe strada Gării”, a mai spus Lațcău.
Vicele s-a entuziasmat prea mult și a precizat că se va circula cu tramvaiul ărin pasja la final de an, deși un astfel de drum nu ar duce nicăieri. ”Bucla va fi păstrată. Avem și această dorință, deși în proiectul inițial se presupunea a fi eliminată, ca să putem avea un flux cât mai bun al tramvaielor pe viitor și să putem avea flexibilitate în numărul de linii pe care le operăm. Sperăm ca în toamna acestui an să putem circula cu tramvaiul prin acest pasaj. Probabil că nu vom merge cu tramvaiul anul aceasta, probabil vom merge efectiv doar când bulevardul de pe Strada Gării va fi reabiltate în întregime. Dar, cu siguranță anul acesta în toamnă vom putea finaliza lucrările aici. Apoi, undeva în vară la anul vom începe și pe strada Gării”, a punctat viceprimarul.
Șantierul cu acest cheson împins pe sub pământ a utilizat o tehnologie în premieră în România. ”Nu e gata, se vede. Mai sunt multe de făcut, dar consider că cu efort, vom ajunge la capăt și vom da orașului ce merită. A fost nevoie de o tehnologie și o experiență specifică, echipamente și inginerii specializați în acest tip de lucru, căci lucrează pe piață de 30 de ani. Tehnologia aceasta permite să se lucreze fără a deranja complet linile de cale ferată sau întreruperi pe trafic. Un metru pe zi s-a închis chesonul în pământ și, un metru pe zi, s-a scos afară pământul de sub calea ferată. Realitatea e că am împins mai mult de 1 metru pe zi, dar pentru că tehnologia presupune că trebuie să completezi cu platforme de beton în spate, trebuie considerat și timpul în care betonăm, armăm, decofrăm, turnăm beton și apoi împingem iar”, a spus Luigi Pastorelli, reprezentantul constructorului.
Unele lucrări se vor mai face și pe linii, la nivel cu solul. De două ori, când s-a împins chesonul, s-a surpat pământul dintre liniile de tren. ”Va fi nevoie, pentru ultimele două linii, cea de Arad și altă linie tehnică pe care o are CFR-ul. A avut loc o mică cădere când s-a ajuns la malul de pământ. Fundația e pe un sol nu foarte consistent. Aici vor avea loc niște intervenții locale pe care mă și aștept să le facă constructorul și mă aștept ca următoarele zile circulația să fie reluată în parametri normali”, a mai spus vicele. În perioada următoare se vor face rampele pasajului.
Pasajul costă 132 de milioane de lei, cu 43 asigurate din fonduri europene și 89 de la bugetul local. Lucrarea este realizată de asocierea de firme formată din Spic Internazionale (lider/Italia) – Pod-Proiect (Iași) – Sylc Con Trans (Arad), cu terții Arcada Company (Galați) și Conextrust (Bacău) și subcontractanții Teoval Co (Iași), FDF Electric Grup SRL (Iași), ISPCF (București), Radaria (Galați) și SC Yda Proiect Consulting SRL (Iași).