Consiliul Județean Timiș a votat aprobarea unui proiect de realizare a unei noi ferate între Timișoara și Szeged, care a existat pe vremea Imperiului Austro-Ungar. Proiectul se intitulează ”Calea ferată de vis”, deși nu este clar cum s-a ajuns la acest atribut, pentru că zonele străbătute nu vor fi cu cine știe ce peisaje turistice.
Pe scurt, între Timișoara și Szeged a existat cale ferată din 1857 până la 1944, când, în urma întoarcerii armelor și a schimbării taberei de către România în Al Doilea Război Mondial, podul dintre Cenad și Apatfalva a fost dinamitat. Acum, cu fonduri din programul transfrontalier România-Ungaria ciclu 2021-2027, se plănuiește construirea unui nou pod feroviar, care va fi lângă cel rutier, pentru care s-a semnat deja un memorandum din 2023, ca intenție. De altfel, și pentru restabilirea legăturii pentru trenuri s-a semnat cva similar în vara acestui an.
În proiecutl aprobat de consilieri județeni se precizează că vă se vor face studii de fezabilitate și proiect tehnic cu minimum două variante de traseu. Cel propus până acum este: Timișoara – Dudeștii Noi – Becicherecu Mic – Biled –Șandra – Lovrin – Sânnicolau Mare – Cenad – Szeged. Lider de proiecte va fi Consiliul Județean Csongrad, alături de partenerii Consiliul Județean Timiș, plus Agenția de Dezvoltare Euroregională Dunăre-Criș-Mureș-Tisa (DKMT) – Ungaria.
Bugetul maxim estimat pentru CJT este de 1.875.000 de euro. De aici, contribuția proprie va fi de 2%, adică 37.500 de euro. CJT va avea de făcut Studiul de fezabilitate și Devizul de avizare a lucrărilor de intervenție. Așa cum reiese din linia de finanțare, totul ar trebui să fie gata pentru ciclul de finanțare 2021-2027, care însă se va ăutea și prelungi ca termen în funcței de necesități.
Rămășițe ale vechiilor capete de pod peste Mureș se mai pot vedea și acum la frontiera cu Ungaria. La finalizarea proiectului, calea ferată va fi predată Ministerului Transporturilor.