Pornind de la declarațiile domnului primar Dominic Fritz, potrivit cărora Regia Autonomă „Administrația Canalului Navigabil Bega” Timiș (A.C.N.B. – R.A. Timiș) ar fi fost creată special pentru a da avize vaporașelor de pe Bega, precum și de la afirmațiile doamnei viceprimar Paula Romocean, care a descris anumite inițiative ca „improvizații” și „zonă gri”, considerăm necesar să aducem câteva clarificări.

Directorul A.C.N.B., Ioan Mateescu:
„Administrația Canalului Navigabil Bega nu este o improvizație, ci o instituție creată prin hotărâre de guvern, cu responsabilități clare și obligații internaționale. Nu putem reduce importanța canalului la etichete aruncate în spațiul public. Rolul nostru este să asigurăm navigabilitatea, să protejăm mediul și să dezvoltăm Bega în interesul comunității, pe baza legii și a standardelor europene.”

Regia își desfășoară activitatea sub tutela Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, fiind înființată prin Hotărârea Guvernului nr. 451/2018 ca administrație de cale navigabilă interioară pe sectorul românesc al canalului Bega. În toate acțiunile sale, A.C.N.B. se aliniază standardelor europene și celor recomandate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ceea ce presupune transparență în decizii, protecția mediului, atingerea obiectivelor de performanță economico-financiară, aplicarea celor mai moderne norme tehnice și respectarea obligațiilor internaționale asumate de România.

1. Cadrul legislativ

Regia Autonomă „Administrația Canalului Navigabil Bega” Timiș a fost înființată prin Hotărârea Guvernului nr. 451/2018, sub autoritatea Ministerului Transporturilor, în temeiul art. 108 din Constituția României și al art. 25 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile. Aceasta are ca atribuții utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public și desfășurarea activităților de transport naval pe căile navigabile interioare.

Ulterior, prin Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 1817/2020, a fost aprobat Regulamentul de navigație pe canalul Bega, iar Regia a fost desemnată drept administrație unică a sectorului românesc al canalului navigabil.

2. Scopul Regiei

Regia a fost creată pentru redeschiderea navigației pe sectorul românesc al canalului Bega (de la Timișoara până la granița cu Republica Serbia), odată cu finalizarea proiectului transfrontalier România–Serbia „Repararea infrastructurii de navigație a canalului Bega”. Canalul este clasificat drept cale navigabilă interioară de importanță internațională (cod E80.01.02), conform Acordului european privind marile căi navigabile (A.G.N.).

În loc să fie promovat dialogul cu autoritățile publice, mediul privat și utilizatorii canalului, conducerea Primăriei Timișoara a ales să minimalizeze importanța navigabilității, punând sub semnul întrebării rolul instituțiilor care îndeplinesc obligații asumate de România prin convenții și acorduri internaționale, precum și prin legislația europeană și națională.

3. Despre așa-numita „improvizație”

Ambarcațiunea de agrement la care s-a făcut referire este înmatriculată la Autoritatea Navală Română și funcționează în baza unui aviz de amplasament emis de A.C.N.B. – R.A. Timiș, conform prevederilor legale. Așadar, nu poate fi vorba despre o „improvizație”.

Faptul că un proiect cu o viziune nouă a apărut în oraș și stârnește opoziția administrației locale ridică întrebări asupra respectului față de inițiative, investitori și utilizatorii de bună credință ai canalului navigabil.

4. Respectarea mediului și a legii

Regia respectă legislația în domeniul protecției mediului și își desfășoară activitatea strict în limitele competențelor conferite de lege.

Concluzie

Ne exprimăm regretul față de pozițiile Primăriei Timișoara și dorim să asigurăm locuitorii orașului, localitățile riverane, investitorii și utilizatorii canalului că Regia Autonomă „Administrația Canalului Navigabil Bega” Timiș va sprijini în continuare dezvoltarea navigației, cu respectarea strictă a cadrului legal național și internațional, fără discriminări, restricții sau preferințe de natură personală.

Totodată, menționăm că Strategia canalului navigabil Bega, document de planificare pentru următorii ani, va avea ca obiective protecția mediului, siguranța navigației și valorificarea potențialului canalului pentru agrement, turism, transport și dezvoltare urbană.

Articolul precedentUSR cumpără pe bani publici imobilele clanurilor care au terorizat Timișoara , spune consilierul Ilie Sîrbu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.