Prima parte a FEST-FDR2015, un succes

Viața-i mai frumoasă după ce mori 02

Nouăsprezece spectacole, patru conferințe, peste 50 de manageri, programatori și teatrologi din 17 țări europene, 3 lecturi publice însoțite de lansarea volumului CND2014, un concert. Prima parte a FEST-FDR2015 s-a încheiat aseară în vibrațiile intense ale concertului extraordinar al Subcarpați + Orchestra. FDR și Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival reprezintă, în sumă, un eveniment care a adus împreună, în sălile de teatru,  4.611 oameni  pe cât de diferiți unul de altul, pe atât de uniți în spațiul generos al Teatrului Național din Timișoara.

Ediția a XX-a a festivalului timișorean, ca și întreaga stagiune a Naționalului, se construiește în jurul conceptului Art of Ageing, văzut nu doar ca un timp al reflecției retrospective, ci mai ales ca un timp și un spațiu dedicat acțiunii și dialogului. În egală măsură, asumarea acestui concept reprezintă, în mod concret, asumarea de către Teatrul Național a responsabilității morale, sociale și culturale față de publicul său și, mai mult decât atât, față de comunitate. Astfel, toate cele trei direcții lansate de FEST-FDR2015 – modulul FDR, Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival și modulul FEST, cărora li se adaugă o nouă ediție a Concursului Național de Dramaturgie – postulează diversitatea, regăsirea individului  în spațiul comun al culturii, la fel cum grecii, în antichitate, considerau că doar în amfiteatre, în timpul festivalurilor, prin teatru, împărtășesc o identitate comună.

Dacă Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival a fost extrem de explicit în acest sens,  dublând un amplu eveniment cultural european cu o dimensiune științifică de excepție, secțiunea FDR a provocat întâlnirea și dialogul între voci dramaturgice noi și vechi, stiluri regizorale noi și vechi, de la Eugène Ionesco, la Teodor Mazilu, până la Alina Nelega, Peca Ștefan, Mihaela Michailov, Saviana Stănescu sau noua generație reprezentată la Timișoara de  Xandra Popescu, Radu Iacoban etc., de la Victor Ioan Frunză, Gábor Tompa sau Mihai Măniuțiu la Nona Ciobanu, apoi Geanina Cărbunariu, Ioana Păun, Adrian Măjeri, Luminița Țâcu sau Alexandru Mihail.  Scop atins pentru Teatrul Național – care a transformat Timișoara într-un forum al liberei exprimări artistice, sociale și civice.

În același spirit, în urma lecturilor publice ale Concursului Național de Dramaturgie, juriul a ales cu majoritate de voturi textul câștigător: Avioane de hârtie de Elise Wilk. Pe locul secund se află una dintre cele mai remarcabile descoperiri ale CND, un tânăr autor de 17 ani, Alexandru Teodorescu, ale cărui propuneri  au fost selectate pentru finala concursului. Cele trei texte vor fi tipărite în volum, în colecția aTeNT a Teatrului Național din Timișoara, urmând ca piesa Elisei Wilk, un nume emergent în dramaturgia românească de ultimă oră, confirmat și de această ediție a CND, să fie montată în cursul acestui an.

Modulul FEST va continua acest demers în intervalul 6-13 iunie. Organizat de Teatrul Național și realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului și al Consiliului Local Timișoara, FEST scoate spectacolul în stradă pentru că teatrul are această funcție de agora, are capacitatea de a fi o punte solidă între oraș și cetățeni, după cum poate reprezenta o poartă larg deschisă în drumul Timișoarei către titlul de Capitală Europeană a Culturii.

(Foto: Adrian Pîclișan / TNTm)

Spectacolul În trafic, de Alina Nelega, realizat de Teatrul Național Târgu-Mureș 05_resize (1)

Copiii foametei. Mărturii, de Alexei Vakulovski 05_resize (1) DE VÂNZARE - odeon bucuresti08_resize

Întreaga responsabilitate a comentariilor lăsate de dumneavoastră vă aparține!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here