Sentimentul de singuratate. Ce este si cum poti scapa de el?

Desi populatia globala nu mai are un ritm sustinut de crestere ca in alte perioade din trecut, suntem mai conectati, este mai aglomerat oriunde te uiti si, in mod ironic, singuratatea este tot mai mare pentru multi dintre noi.

De la inceput trebuie sa facem o diferenta intre o persoana care prefera sa fie mai singura, singuraticul, ii place mai mult viata privata si singuratatea ca afectiune psihologica, psihica. Singuratatea se refera la diferenta dintre contactele sociale avute si intimitatea pe care o ai efectiv, intimitatea sau contactele sociale pe care le vrei in realitate.

Te simti izolat orice ai face si ai tendinta sa te izolezi, sa te rupi practic de realitate. Perceptia persoanei care traieste singuratatea, sentimentul de siguratate este una schimbata din perspectiva cantitatii, dar si din perspectiva calitatii. Ai avea nevoie de relatii sociale mai multe, dar nu iti doresti deloc acest lucru.

O experienta subiectiva

Dupa cum stim experienta singuratatii este una profund subiectiva. Un individ poate sa fi singur fara sa resimta sentimentul singuratatii, dar se poate simti singur chiar si cand e inconjurat de multa lume. Oamenii au diverse modalitati de a percepe singuratatea, fluctuatiile depind doar de anumite circumstante care apar in viata lor, de context.
Nivelul de singuratate ramane cam la fel in timpul vietii de adult pana spre 80 de ani, cand sentimentul de singuratate se amplifica. Si cand singuratatea e prea multa apare si depresia, suportul social slab, introversiunea. Singuratatea si sentimentul de singuratate trait foarte puternic pot duce la boli psihice grave si la o speranta de viata scazuta.
Studiile de specialitate au dovedit ca sentimentul de singuratate poate cauza o imbatranire prematura, problemele cardiovasculare sunt din ce in ce mai multe, boala Alzheimer este mai frecventa la cei care traiesc sentimentul de singuratate pe o perioada foarte lunga de timp.

Performantele cognitive, abilitatile de autoreglare, dar si gestionarea corecta a emotiilor, toate sunt influentate direct de singuratate. Si cand traiesti in singuratate si ai sentimentul de singuratate intervine si sentimentul de insecuritate si hipervigilenta in orice context social.

Repercusiuni

Efectele singuratatii asupra organismului nostru sunt dintre cele mai teribile. Apare depresia, interactiunile sociale nu mai sunt atat de „efervescente” ca in trecut, nu reusesti sa mai ai o relatie sociala normala, sa mai faci parte dintr-un grup.
Depresia se „hraneste” cu singuratatea, iar singuratatea se „hraneste” cu depresia. Deci e un cerc vicios din care nu putem sa iesim fara ajutor de specialitate, din partea unui psihoterapeut.

S-au observat si urmari fizice, boli si manifestari fizice generate tocmai de sentimentul de singuratate, care produce dereglari in organism. Scade imunitatea, avem dureri, ne trezim cu senzatii de rau fara sa stim de ce.

Zonele din creier care incearca sa faca fata excluderii sociale sunt fix acelea care proceseaza durerea fizica, de aici si durerile si senzatiile ciudate cauzate adeseori de singuratatea acuta.

Diferentele individuale dintre diverse tipuri de singuratate sunt masurate cu ajutorul unor chestionare. Se folosesc scale speciale si pana la 20 de itemi care trebuie sa fie completati, se dau raspunsuri cat mai obiective, se masoara si dimensiunea singuratatii in anumite situatii-de exemplu, singuratatea sociala si emotionala.

Solutiile si psihoterapia

Sentimentul de singuratate trebuie sa dispara la un moment dat ca sa putem interactiona din nou. Cum il facem sa dispara si sa fim din nou capabili sa relationam corect si eficient?
Incercam sa ne inscriem la niste cursuri, sa facem ceva impreuna cu altii care impartasesc aceleasi pasiuni. Apartii unui grup si nu mai ai tentatia sa te autoizoleri. Pentru ca, da, autoizolarea este doar antecamera singuratatii extreme si sentimentului de izolare pe care il tot traim in anumite perioade ale vietii noastre.

Si voluntariatul poate face minuni cand suferi din cauza singuratatii. Ai experiente noi, apartii unui grup, interactionezi cu alti oameni, ajuti. Sentimentul de singuratate se estompeaza atunci cand apare altruismul, cand ai mereu ceva de facut si ai si o satisfactie la final, nu neaparat una baneasca.

Relatiile pe care le ai deja pot fi intarite, poti vorbi mai des cu oamenii pe care ii ai in jurul tau, poti sa te intalnesti cu ei, chiar si on-line, poti sa cauti elemente comune si sa discutati despre tot ce vreti si aveti in comun.

Chiar si un animal de companie va fi un sprijin foarte bun cand te lupti cu sentimentul de singuratate atat de apasator uneori. Primesti iubire neconditionata de la necuvantatori, iesi cu ei ca sa isi faca nevoile, ii plimbi si intalnesti si alti stapani de animalute, discuti si te simti bine in prezenta lor.

Pana la urma vei ajunge si la un psihoterapeut cu experienta daca vrei sa treci mai usor peste singuratate. Mai ales daca ai si simptome asociate depresiei, cand nu prea mai poti face mai nimic si tinzi sa te rezumi la autoizolare si atat e cazul sa mergi in cabinetul de psihoterapie de urgenta.

Terapia cognitiv comportamentala e cea mai buna si cea mai eficienta in lupta cu sentimentul de singuratate. Vei invata sa gandesti pozitiv, sa iti doresti sa nu mai fii singur si sa intelegi de ce ai ajuns sa traiesti sentimentul de singuratate, sa il previi pe viitor.
Abilitatile sociale vor fi imbunatatite, vei invata cum sa comunici, ti se vor explica tehnici si strategii pentru a nu mai fi un „ciudat social”, vei descoperi ca e esential sa vorbesti si sa nu te ascunzi in tacere.

Psihoterapeutul este specialistul care te incurajeaza sa relationezi, sa interactionezi, sa cauti mereu oportunitati de socializare si sa iti doresti sa socializezi. Singuratatea ne face foarte sensibili la realitatea din jur, apar ostilitatea si respingerea.
In orice fel de situatii ambigue din realitate oamenii care trec prin singuratate maladiva se gandesc mereu la ce e mai rau. Sentimentul singuratatii te determina sa fii mai atent la informatia sociala negativa, la critici.ţ

In sedintele de psihoterapie individuala in functie de fiecare tip de afectiune descoperita, pacientii vor putea sa isi schimbe gandirea negativa si sa priveasca si din perspectiva altora, sa interpreteze actiunile proprii intr-o manigera mai benigna. Si asa apare si increderea, apare dorinta de a socializa ori de cate ori ai ocazia si sentimentul singuratatii nu mai e o realitate la care ne referim mereu.

Nu incerci sa reduci singuratatea si impactul sentimentului de singuratate, inveti sa o previi si sa o intelegi, sa poti sa o faci sa dispara la un moment dat de la sine.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here