Pandemia COVID-19 a schimbat percepția despre mediul online. Ce trebuie să facă românii?

Spread the love

Producătorii locali si micii întreprinzători din România și-au pierdut, de la instituirea izolării, cu pana la 70% din capacitatea de a vinde, arată un studiu realizat de o echipă de români pentru Business Directory LTD. Motivul este că doar mai puțin de cinci procente din afacerile românești aveau, la momentul declanșării pandemiei, deschidere reală online.

Conform cercetării care radiografiază aplecarea spre online a românilor, și care a intervievat peste 800 de producători locali români din principalele patru orașe ale țării – București, Timisoara, Cluj-Napoca si Iași, în intervalul martie – mai 2020, situația e destul de gravă, dar, se caută intens soluții de adaptare la noile trenduri.

Același studiu arata ca, peste 90% dintre cei intervievați sunt în proces sau urmează să adopte măsuri care să le faciliteze posibilitatea de a-și oferi serviciile online.

Studiul mai semnalează o chestiune îngrijorătoare dar deloc surprinzătoare: SUA, Marea Britanie, Canada și Australia generează împreuna aproximativ 80% din totalul tranzacțiilor online, în timp ce în România doar 3 – 5% dintre afaceri au în prezent o deschidere în acest sens.

Pe măsură ce milioane de oameni se obișnuiesc cu normele sugerate de Organizația Mondiala a Sănătății, mediul online din România, care nu a fost niciodată foarte activ comparativ cu alte țări, rămâne subestimat, ceea ce se traduce în pierderi colosale: banii românilor merg către alte țări în loc sa fie cheltuiți aici, contribuind astfel la PIB-ul țării.

Același studiu sugerează o creștere cu până la 300% a aplicațiilor folosite pentru convorbirile online cu familia. Cercetare a mai arătat că educația online – cu toate că a fost adoptată – rămâne încă extrem de ineficientă din lipsa pregătirii și a accesului la Internet. Astfel, post-pandemie, unele dintre aceste obiceiuri sunt susceptibile de a rămâne la un nivel mai pronunțat, cu atât mai mult cu cât un nou val este aproape inevitabil, potrivit OMS.

Cum poate mediul online să salveze locuri de muncă și să contribuie la stabilizarea unei economii în prag de colaps?

Companiile care lucrează cu o formă sau alta de tehnologie integrativă au trebuit să acționeze mai repede, potrivit lui Robert Gomboș, consultant digital la Business Directory LTD.

„Această criză teribilă acționează ca un accelerator pentru a ajuta oamenii să nu-și imagineze un viitor, ci să se confrunte cu un viitor pe care nu și-l închipuiau abia acum șase luni. Marile companii cumpără firmele mai mici, cele care au rămas pe linia de plutire, însă acest lucru nu duce decât la o concentrare a puterii economice și decizionale în jurul unor companii foarte mari, ceea ce are posibilitatea să creeze un dezechilibru fără precedent în lume”, a declarat Robert Gomboș.

România nefiind obișnuită să tranzacționeze online din lipsa uneltelor care să faciliteze aceste lucruri, nu are decât de suferit, susține consultantul Business Directory LTD. Micii întreprinzători nu au aproape nicio șansă de supraviețuire în cazul unui nou val COVID-19, ele și așa fiind extrem de afectate de efectele dezastruoase ale pandemiei.

Recomandarea sa este ca micii întreprinzători să adopte soluții simple care să le faciliteze vânzarea produselor pe platforme digitale proprii, și nu prin alte platforme care percep comisioane de până la 30%.

„Astfel, un producător local de legume, de exemplu, este nevoit să crească prețul, ca și adaos comercial adiacent, acel 30%. Așadar, pe termen mediu și lung, suferă atât producătorul cât și consumatorul. De ce? Pentru că în România online-ul este încă ceva din domeniul viitorului”, a mai adăugat consultantul digital Robert Gomboș.

Concluzia este una simplă: este imperativ necesară educația care să vizeze deschiderea către oportunitatea pe care mediul online o poate oferi, dar care lipsește, aproape cu desăvârșire, în România.

Sursa: Business Directory LTD

 

Întreaga responsabilitate a comentariilor lăsate de dumneavoastră vă aparține!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here