Sărbătoarea Muzicii la Grădina Capitol

0
230

Finalul lunii iunie are programate concerte în zile şi ore neobişnuite pentru concertele tipice al Filarmonicii. POtrivit organizatorilor, sunt manifestări artistice ce anunţă vacanţa şi că sunt destinate a se petrece la grădina de vară a sălii Capitol.

Un asemenea concert este cel de miercuri, 22 iunie, ora 20, realizat în colaborare cu Institutul Francez din Timişoara. Sub conducerea maestrului Gheorghe Costin, orchestra va interpreta lucrări celebre ale repertoriului simfonic şi de operă. Invitată specială va fi mezzosoprana Aura Twarowska, solistă a Operei din Viena.

Concertul debutează cu Rapsodia română nr.2 op.11 de George Enescu. Urmează o minunată pagină muzicală — Meditaţie pentru vioară solo şi orchestră de Jules Massenet. Printre cele 20 de opere ale sale se află şi Thaïs a cărei premieră s-a petrecut în 1984, la Paris. În actul II, pentru a schimba scena, compozitorul introduce un scurt intermezo de patru minute, cea mai cunoscută şi populară piesă a sa. Este o oază de optimism şi fumuseţe franceză într-o operă care se încheie ca mai toate operele, tragic. Violonista Cătalina Trincă, concertmaestru al orchestrei filarmonicii, va susţine partea solistică. Rămânem în atmosfera muzicii lui Massenet ascultând în continuare Elegie pentru mezzosoprană şi orchestră. Aura ne va dezvălui fumuseţea lucrării. Soloul de violoncel va fi susţinut de Darius Tereu, şeful partidei de violoncel a orchestrei.

Celebrul Preludiu la Opera Carmen de Georges Bizet ne va aduce pe scenă atmosfera năvalnică şi violentă dintr-un orăşel din sudul Spaniei. Nu este propriu-zis o uvertură, pentru că este o muzică foarte liberă în formă şi prea puţin elaborată. Acest fapt n-a contat niciodată pentru melomani, care până azi o ascultă cu nemărginită bucurie. Aura Twarowska va interpreta în continuare Seguidilla, aria din actul I al operei Carmen. La bază este un vechi cântec popular şi dans din regiunea Castiliei. În operă, frumoasa ţigancă, Carmen, cântă aria în încercarea de a-l seduce pe soldatul Don José. Verdi introduce în două din operele sale arii de acest tip (Paisiello, în Bărbierul din Sevilla). Următoarea operă din care vom asculta două părţi este Samson şi Dalila creaţie a lui Camille Saint-Saëns.

În finalul concertului Filarmonicii„Banatul” vom asculta faimosul Bolero al lui Maurice Ravel. Cu o sclipire de geniu, Ravel a creat, aproape din nimic, o pagină strălucitoare în universul muzicii. El prezintă de nouăsprezece ori aceeaşi temă, nu-i modifică ritmul, nu face variaţiuni, nu continuă cu dezvoltări tematice, nu apelează la modulaţii. Cu excepţia ultimei reveniri, foloseşte doar gradarea măiastră a tensiunii muzicale printr-un crescendo continuu, cu adăugarea treptată a tuturor instrumentelor orchestrei, ducând muzica până la paroxism.

(Foto: www.adevarul.ro)

Întreaga responsabilitate a comentariilor lăsate de dumneavoastră vă aparține!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here